2013. november 24., vasárnap

Naspolya - az elfeledett finomság

A napjainkban ritkaságnak számító naspolya a rózsafélék családjába tartozik, közeli rokonai az alma és a körte. Szelídgesztenyére emlékeztető ízű, lekvár-állagú terméshúsa a fagyoktól élvezhető.

Az elfeledett naspolya:
A naspolya őshazája a Kaszpi-tenger partja. Törökország, Örményország és Irán területén jelenleg is tömegesen fordul elő. Európába a rómaiak közvetítésével került. Meghonosodott a Balkán-félszigeten, Kelet- és Dél-Európában, Franciaországban is. Északabbra is megterem, latin nevét Németországról kapta. Különösen népszerű lett a brit szigeteken. A királyi konyhák különlegességnek tartották, a szarvasgombával, kaviárral emelték egy rangra. A régebbi időkben a naspolya elterjedt volt a gazdasági udvarokban, gyümölcsöskertekben. Legendásan kemény és tartós fájából eszközöket, míves sétabotokat faragtak. Napjainkban a naspolyafa az ősi, szél által gyötört, ágas-bogas alakban él tovább.

Érett vagy romlott?
Az éretlen naspolya belseje krémszínű, kemény. Ekkor még nem érdemes fogyasztani. Meg kellene várnunk, hogy beérjen, de ez éghajlatunkon nem lehetséges. Bízhatjuk a fagyra, hogy beinduljon a lebomlás: kivárhatjuk a fán hagyva, amíg a gyümölcsök ehetőek lesznek. Ekkor gond lehet, hogy éretten lehull a földre. A várakozásnak biztosabb módja, ha a leszedett naspolyát szellős, sötét és hűvös helyen tároljuk. Gyakran válogassuk, forgassuk. A megszottyosodott (lekvár állagú) egyedeket fogyaszthatjuk. Az érett naspolya rugalmas, érintésre nyomódik, belseje barna, a gyakorlatlan személőben romlott benyomást kelt. Illata kellemes, a héj nem penészes. A romlott naspolya savanyúbb szagot áraszt, penészes lehet. (jobb oldali fotó forrása: safru.hu)

A naspolya egészségre gyakorolt hatása:
A naspolya gazdag ásványi anyagokban (réz, cink, mangán, magnézium, vas, kálium és kalcium) és vitaminokban (B1 és C). Utóbbiból az almafélék közül a legtöbbet tartalmazza. Megtalálható benne az A-vitamin előanyaga, a karotin is. Pektintartalma védi emésztőrendszerünket, segíti a vastagbél baktériumos emésztését. Székrekedés és hasmenés esetén is hatásos. Erősíti a csontot. Antioxidáns tartalmánál fogva serkenti természetes védekező rendszerünket. A középkorban a magjából készült teát vesekőképződés ellen ajánlották. Élelmi rostjai lassítják a szénhidrátok emésztését és felszívódását; tehát mérsékelik a vércukorszint étkezést követő hirtelen emelkedését.

Hogyan vásároljunk és tároljunk naspolyát?
Az éretlen naspolya tapintásra kemény, héja világos, feszes. Ha a héj ép, foltoktól mentes, érdemes beérlelni. A piacon legtöbbször éretten árulják. Óvatos kézzel válogassuk a gyümölcsöket. 1-2 penészes darabot még komposztra lehet dobni, ám gyakran a többi gyümölcs is fertőzött és előbb-utóbb kidobásra kerül. A naspolya fogyaszthatóvá válásának nem velejárója a külső héj kékes-szürkés penészedése. Az érett naspolyát lehetőleg aznap dolgozzuk fel, illetve fogyasszuk el. Hűtőszekrényben legfeljebb 1-2 napig tárolható.

Naspolya a konyhában:
A legegyszerűbb, ha kis lukat ejtünk a héjon, majd kiszívogatjuk az ízletes belső gyümölcshúst. Ha a héját és magvait szitán átnyomjuk, megkapjuk a pépet, amelyből főzhetünk lekvárt, zselét, kocsonyát. Párolás után süteménybe, müzlibe javasoljuk. Sűríthetünk vele ivólevet, vegyes lekvárt. Sült ételek mellé főzzünk belőle sűrű pürét.
A cikk teljes terjedelemben elolvasható itt: tudatosvasarlo.hu

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Google+ Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...