2014. március 6., csütörtök

Epres savóital - frissítő, egészséges gyümölcsital

Hogyan jött a savóital gondolata? Mostanában a feleségemmel nagyon rákaptunk a házi készítésű vajkrémre, házi készítésű krémsajtra. Ezek készítése közben azonban jelentősebb mennyiségű tejsavó keletkezik, ami annyira egészséges, és annyi hasznos dolog van benne, hogy - szerintem - bűncselekmény a csapba önteni. Bár bevallom őszintén, nem túl bizalomgerjesztő látvány. :-) Eddig mindig megittam magában úgy, ahogyan kicsepegett a készülő krémsajtból, vajkrémből. De egyrészt már kezdtem unni úgy simán önmagában, másrészt a fantáziám elkezdett dolgozni, hogy biztosan lehetne belőle valami sokkal ínycsiklandóbb, és bizalomgerjesztőbb dolgot is készíteni belőle. Mivel a boltokban sokféle tejsavó alapú gyümölcs ízű vackot (ezek tényleg vackok) lehet kapni, arra gondoltam, én is gyümölcsös savóitalt fogok készíteni. Elképzeléseim voltak, de azért biztos, ami biztos rákerestem az interneten, és a kellemes meglepődés helyett elszörnyedtem.

A savó enyhén sárgás színű, áttetsző folyadék, amelyet a sajt lecsöpögtetése után kapunk. Vétek lenne kiönteni, mert nagyon egészséges: gazdag fehérje- és ásványianyag-forrás! A tej legértékesebb része, mivel ásványi anyagainak 80 százalékát tartalmazza (a savó, és nem a sajt!), így magnéziumot, cinket, vasat, foszfort, kalciumot, rezet, szelént, valamint C-, B-, H-vitamint, ráadásul a szervezet számára jól hasznosítható formában. Probiotikus hatású, azaz segít az egészséges bélflóra fenntartásában.

Értékes esszenciális és nem esszenciális aminosavakat tartalmaz, ami az izmok fejlődéshez elengedhetetlenül , ezért is tartalmaznak a sportolók izomtömeg-növelő csodaszerei tejsavó-fehérjét. Jótékony hatással van a májra, az epére, illetve a bélműködésre, csökkenti a magas vérnyomást. Hasznos ízületi betegségek, gyulladások, immungyengeség esetén. A savó nagyon jó hatással van a depresszióra is. Érdemes évente, különösen a téli időszakban 6 hetes tejsavó kúrát tartani. Fogyókúrázóknak is ajánlott, mert elősegíti a zsírégetést segíti elő, és nem engedi az izomszövetet lebontani. Fehérje és szénhidrát alkotóelemeinek aránya nagyon hasonló az anyatejéhez.

Az internet ugyanis telis-tele van olyan savóital receptekkel, amelyeket főzni, azaz közel 100 fokra hevítve kell elkészíteni. Ezzel csak egyetlen baj van: a vitaminok igen nagy százaléka ekkora hőmérsékleten lebomlik, és így az áldásos tejsavó igen csak veszít az értékéből. Ugyanez a helyzet a gyümölccsel is. Ezért úgy döntöttem, a saját fejem után fogok menni, és olyan változatot készítek, amelyikben "nyersen", azaz főzés nélkül van a gyümölcs és a tejsavó is. Tavaly szedd magad eper akció keretében nagyjából 18 kg eperhez jutottunk hozzá, amelynek egy részéből eperlekvár lett, egy másik része pedig egészben le lett fagyasztva. Mivel így nekünk még van eprünk, emellett a gyümölcs mellett döntöttem. A végeredmény pedig egy istenien finom egészséges és frissítő ital lett... :-)

Hozzávalók az epres savóitalhoz:
- 7 dl natúr tejsavó (a natúr alatt azt értjük, hogy nem sós, nem citromos, nem ecetes, stb.)
- 25 dkg eper
- 4 evőkanál tartósítószermentes (házi) eperlekvár
- fél citrom leve

Epres savóital elkészítése:
Az epret botmixer segítségével pépesítsük, majd öntsük rá a hideg tejsavót. Facsarjuk bele a fél citrom levét, majd adjuk hozzá az eperlekvárt. Az egészet alaposan keverjük össze. Ha a savó nem volt teljesen tejszínmentes, azaz a tetején volt fehéres réteg, akkor kevergetés közben előfordulhat, hogy ez a réteg habzani kezd. Ettől nem kell megijedni, ez teljesen normális jelenség. Akit zavar, kanalazza le róla, de ez is elfogyasztható természetesen. Amint ezzel is megvagyunk, tegyük be a hűtőbe az egészet, és hagyjuk érni pár órát. Ezt követően fogyasztható. Nagyon finom és egészséges...

Megjegyzés:
Természetesen bármilyen más gyümölccsel elkészíthető, vagy akár több gyümölcs keverékével is. A hozzáadott lekvár az édesítést szolgálja. Ehelyett használható cukor, méz, vagy bármilyen más édesítőszer, de aki szereti természetesen savanykás ízeket, az akár édesítés nélkül is fogyaszthatja...

Eltarthatósága mindösszesen néhány nap, ezért nem érdemes nagyobb mennyiséget készíteni egyszerre, ha nem vagyunk benne biztosak, hogy el is fogy. Viszont cserébe, hogy nem forraltuk fel, a benne lévő élő baktériumkultúra - ez természetes része - segít rendben tartani a bélflórát. Ha forraljuk, akkor tovább lesz eltartható, de oda ez az áldásos hatás is.

Mindenkinek kellemes felfrissülést kívánunk a finom és egészséges savóital által... :-)


A tejsavó összetevőiről, élettani hatásairól a www.tejedes.hu oldalon olvashattok bővebben. Érdemes megnézni.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Google+ Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...